Mîncare

Am făcut două descoperiri de curînd.

Am venit din vacanța de Crăciun, am gătit și am descoperit că mi-e silă să mai mănînc a treia oară din aceeași mîncare de la frigider. Ba chiar nici a doua oară n-am făcut-o cu cine știe ce plăcere. Culmea e că atît cît am stat acasă am tot mîncat friptură făcută cu cîteva zile în urmă și n-am strîmbat din nas. Era bună. Deci, care era problema? Nu știu să gătesc? Puțin probabil. Cînd am mîncat proaspăt și Claudia și eu am zis că-i foarte bun. Secretul e că în vacanță n-am primit niciodată numai mîncare veche. Dacă friptura era de ieri atunci cartofii erau de azi și la fel și salata. Voi încerca abordarea asta între „gătește totul înainte să mănînci” și „gătește pentru două zile” pentru o perioadă.

Alt lucru pe care l-am învățat îl știam parțial dar cumva am reușit să nu-l aflu niciodată complet pînă acum. Fiindcă nu am vrut. Motivul: Îmi plac fripturile unsuroase prăjite în grăsime. Cum auzeam pe cineva zicînd că așa ceva nu e sănptos închideam urechile, întorceam capul, începeam să vorbesc tare și mă îndepărtam. Sau mă cufundam în alte gînduri ca să n-aud ce se spune. Povestea e așa. Pe vasele de sînge tot crește un fel de grăsime care poate să le înfunde și de tot. Evident, asta nu e prea bine, măcar avînd în vedere că sîngele cară oxigenul la creier și gîndurile care îți trec ție prin cap acum sînt alimentate de oxigenul pe care-l arde creierul tău. Se pare că vasele tind să se înfunde dacă îngurgitezi grăsimi saturate (adică atomii de carbon sînt legați numai cu legături simple, ca la alcani pentru cei care mai aveți vagi amintiri de chimie organică) și tind să se desfunde dacă îngurgitezi grăsimi nesaturate (adică cu legături duble/triple ca la alchene și… alea cu legături triple). Și acum partea frumoasă: Pe toate ambalajele scrie cîtă grăsime conține produsul și cîtă din ea e saturată (adică rea). N-ar trebui consumat decît vreo 2g de grăsime rea pe zi.

Grăsimile animale sînt în general saturate. Adică: carne cu grăsime, untură, unt – e rele. Grăsimile vegetale sînt în general nesaturate. Adică: uleiul e în general bun. Dar dacă încălzești tare o grăsime atunci tinde să se satureze. De aia nu e bine să folosești același ulei de multe ori.

Notă: Legătură dublă nu e chiar ca și cînd ai o legătură simplă de două ori. De-aia îi și zice uneori legătură \pi (spre deosebire de \sigma dacă îmi aduc aminte bine). Pur și simplu în loc să ai doi electroni cuplați ai patru.

Răspunde

