teză

Pauză mare, dar merită: acum am un bebe.

Idee genială azi. Să caut pe google „blog” și să restricționez rezultatele la limba romînă. Bucurie mare, pe primul loc e tovarășul Chirilă care chiar scrie frumos mai mereu deși uneori mai deraiază. În caz că nu e clar, ăsta e semn bun. Dacă citești un blog cu care ești mereu de acord ceva e tare în neregulă, probabil cu tine, posibil cu autorul. Dacă nici nu se poate pune problema dacă ești de acord sau nu, atunci tot semn rău se cheamă că e. Mă rog, ceva mai jos găsesc blogul lui Mihai Bendeac, un tip de care n-am mai auzit pînă acum, dar care pare să fie ceva vedetă TV din comentarii. Povestea: Mare scandal în Romînia că s-a greșit subiectul la teza unică la limba Romînă pentru clasa a 8a. Mă uit să văd și eu teza. În total 100 de puncte dintre care 12 legate de confuzie. În cel mai rău caz se ignoră complet subiectul și se scalează nota. Domnii care se plîng „k cv pasa v-ouă că luam noi note mici din cauza asta?” evident bat cîmpii. Chiar dacă au fost complet aiuriți de greșeală pierd 12 puncte. Adică în loc de 10 iau 9. Mică nota. În fine. M-am gîndit că ar fi hazliu să-mi dau juma’ de oră ca să încerc să rezolv subiectele. Ar trebui să fie foarte greu fiindcă teza e dimensionată pentru două ore (adică de 4 ori mai mult timp) și eu n-am mai văzut pic de gramatică de aproximativ 14 ani.

Dar să-i dăm drumul. 00:11.

A1.nume predicativ: Domnule; complement indirect: mă; complement circumstanțial de mod: bine

A2. „că n-ați văzut bine probele”: complement direct; „pe care camaradul Niță-l cunoștea bine”: atributivă; „că ai dreptate dumneata”: complement direct.

A3. „a făcut un efect care era neașteptat”. (1) propăziție subordonată introdusă de „care”, (2) „era așteptat” – nu mai știu cum le zice la predicatele astea cu verbul „a fi”.

A4. ?

A5. Cratima înlocuiește vocala omisă „î”.

B6. Băi, un băiat bine-crescut stă la locul lui și nu-și permite să-mi spună mie că am greșit. Adică tu nu vezi că avem pozitții sociale diferite?

B7. Afirmația făcută de prezidentul comisiei din chenar (vezi B6) sugerează că este o persoană care pune mare preț pe ierarhia socială. Dorește să-și impună dreptatea prin forță celor care sînt sub el social și, foarte probabil, e lingușitor cu cei de deasupra.

B8. Poate ați confundat numele scrise pe hărtiile cu soluții de vi le-am dat noi, concurenții.

C. Căldură mare. Lui Caragiale îi place tare mult hazul care apare din confuzie. Și mie de altfel. Dar de data asta căldura mare nu-i numai la personaje.Fie e și la autor, fie și la mine, mai probabil a doua. Căci după citiri și răscitiri tot confuz sînt. Adică se anunță că Giță-i triumfător, după care Niță se plînge că n-are cum să fie ăsta rezultatul și, în final, prezidentul acceptă că a greși și întradevăr Giță-i trimfător. Păi cum a greșit dacă soluția finală e ca cea inițială? Și de ce e Niță nemulțumit la început că a pierdut și apoi mulțumit? În mod clar, căldură mare. Să ne calmăm și să gîndim la rece. Ce-i așa haios la un concur cu candidații A și B la care se anunță ca A a căștigat, B se plânge și apoi comisia recunoaște că a greșit și întradevăr A a cîștigat. Două lucruri. Unul e că numele sînt hilar de apropiate și altul e că avem de-a face cu o comisie de-a dreptul incompetentă dacă reușește să greșească și cu numai doi candidați. Mă rog, oarecum haios. Acum alt scenariu: A și B candidează, se anunță că A cîștigă, A se plînge, comisia rectifică și zice că B cîștigă. Ce e haios acum? Ce era și înainte plus faptul că e un concurs în care nu numai că e concurență tare mică dar chiar unul din concurenți își dorește să piardă. Mai că-ți vine să crezi că e pus acolo de formă. Așa. Si, în sfîrșit, ce-i haios la varianta din enunț? Dumnezeu știe, eu tot confuz știu. Dar poate Caragiale rîde.

Zic pas la subiectul 2: Chiar nu mai am nici cea mai vagă idee ce romane am studiat eu într-a opta.

00:40

Bun. Înainte să continuăm, rebuie să zic că am fost varză la gramatică. Îmi dau eu seama așa cît de cît ce fel de propozitții și cum se leagă cuvintele dar neam daca mi-aduc aminte termenii tehnici. Și încă ceva ce am uitat: E chiar distractiv că citatul care a înfierbîntat sîngele elevilor conține zicala „errare humanum est.”

Acum să corectăm cu baremul oficial.

A1. 2p

A2. 4p

A3. 6p

A4. 0p

A5. 4p

B6. 4p-6p (subiectiv)

B7. 0p-6p (prin limbaj, subiectiv)

B8. 0p (ha! nu m-am prins. ce fraier)

C. 1p+1p+2p+2p+2p+2p=10p (poate mai puțin, n-am verificat atent)

Oficiu. 10p

Rezultat final: 4.0. Nașpa.

Răspunde

